"Ik voel me zo somber, een diep dal waar ik niet uit kom."

Aan de slag met somberheid

Iedereen voelt zich weleens somber of treurig. Meestal gaan klachten vanzelf weer over. Maar komt hulp te laat, dan verergeren klachten. En duurt het soms lang(er) voordat het weer beter met je gaat. Onze specialist Peter Overzier geeft u graag een paar tips om uw somberheid aan te pakken en een depressie te voorkomen.

Somberheid kan wijzen op een depressie. Aan de slag met somberheid of depressieve klachten? Bekijk de praktische tips van onze specialisten, volg een gratis cursus of zoek deskundige hulp via de huisarts. De huisarts kan u zelf helpen (vaak zonder dat u een eigen risico betaalt) of verwijzen naar één van onze depressie- specialisten, bijvoorbeeld bij PsyQ of Bavo Europoort.

Symptomen van depressie

U bent waarschijnlijk depressief als u minstens twee weken lang somber bent en / of minder interesse en plezier hebt in allerlei dingen én kampt met vijf of meer van de onderstaande symptomen:

  • duidelijk afvallen of juist aankomen
  • slapeloosheid of juist veel slapen
  • traagheid of juist lichamelijke onrust
  • vermoeidheid, weinig energie hebben
  • u waardeloos of schuldig voelen
  • verminderde concentratie of besluiteloosheid
  • terugkerende gedachten aan de dood, plannen of pogingen om zelfmoord te plegen

Oorzaken van depressie

Meestal spelen bij het ontstaan van een depressie verschillende factoren een rol. U kunt kwetsbaar zijn voor het ontwikkelen van een depressie omdat depressies in uw familie voorkomen. Een moeilijke jeugd, weinig steun vanuit de omgeving of een ingrijpende, verdrietige gebeurtenis kunnen de aanleiding zijn.

Mensen met een chronische ziekte, zoals diabetes, COPD of reuma lopen een groter risico om depressief te worden. Ook hormonen, bepaalde medicijnen en drank- of drugsgebruik vergroten de kans op een depressie.

Soms is het evenwicht tussen bepaalde stofjes (neurotransmitters) in de hersenen verstoord. Een tekort aan de neurotransmitters serotonine en noradrenaline kan een depressie in de hand werken.

Tips omgaan met somberheid

1. Geef toe

Houd uzelf niet voor de gek en geef toe dat u niet lekker in uw vel zit. Dat is de eerste stap om tot verbetering te komen.

2. Praat erover met anderen

Blijf met andere mensen omgaan, u hoeft zich niet te schamen voor uw somberheid. Trek u niet teveel terug. Anderen kunnen een goede afleiding of steun zijn. Deel uw gevoelens met iemand. Dat lucht op. Dan loopt u er niet in uw eentje mee rond.

3. Kies voor regelmaat in uw leven

Regelmaat helpt u grip op uw leven te houden. Op tijd naar bed, vaste eetmomenten, vaste rustmomenten. Het geeft u houvast. Laat uw doen en laten niet bepalen door uw somberheid. U bepaalt uw regelmaat.

4. Probeer regelmatig te bewegen

Ga wandelen, of ga fietsen. Of lever een andere manier van lichamelijke inspanning die u prettig vindt. Als het even kan met een goede vriend. Er komt steeds meer bewijs dat bewegen helpt tegen depressie.

5. Blijf leuke dingen doen

Misschien ziet u er ontzettend tegenop, maar probeer toch dingen te blijven doen die u voorheen leuk vond. Uw somberheid zal niet overgaan als u thuis blijft, of in bed. En doe af en toe iets nieuws of ongewoons. Nieuwe ervaringen kunnen energie geven.

6. Pas op voor ongezonde gewoonten om je stemming te verbeteren

Alcohol, roken of drugs kunnen uw stemming kortdurend veranderen maar geven geen langdurige oplossing en hebben wel weer andere nadelen.

Volg een cursus

Volgt u liever een gratis workshop van één van onze specialisten? Dat kan! Meldt u dan nu aan voor een workshop bij u in de buurt. Veel van deze cursussen zijn gratis.

Zoek deskundige hulp

Soms is er meer hulp nodig dan deze tips. Neem dan contact op met huisarts. Hij kan u zelf helpen of verwijzen naar één van onze specialisten voor behandeling bij Indigo. Specialistische zorg voor depressie vind u bij PsyQ.

Onze hulp bij depressie

Bij Indigo bestaat een behandeling uit maximaal twaalf gesprekken met een hulpverlener. U krijgt inzicht in uw situatie en handvatten waarmee u vervolgens zelf verder kunt. Onze behandelaren helpen u bij uw eigen huisarts of in een gezondheidscentrum bij u in de buurt. Uw behandeling is persoonlijk, afgestemd op u en uw klachten: kortdurend als het kan en langer als het nodig is. Zo werkt het:

Stap 1

Als u niet lekker in uw vel zit, last hebt van somberheid, zich depressief voelt, voortdurend moe bent, weinig energie heeft kunt u zelf veel doen om meer grip op uw leven te krijgen. Gratis deelnemen aan cursussen en workshops bij u in de buurt bijvoorbeeld. Lees ook onze tips!

Stap 2

Als u er zelf niet uitkomt, ga dan naar de huisarts. Hij weet goed welke hulp het beste bij u past.

Stap 3

Soms zijn de klachten zo ernstig dat de een verwijzing naar een van onze behandelaren  nodig is. Dit gaat altijd in overleg met u.

Meestal meldt de huisarts u aan en nemen wij contact met u op. Zelf telefonisch aanmelden of via de website kan ook. Bij het maken van de eerste afspraak nemen wij aan de telefoon al een aantal vragen met u door over uw klachten. Dit kan ook digitaal, net wat u wilt. Zo kunnen we inschatten welke behandelaar het beste bij u past.

Stap 4

In het eerste gesprek met uw behandelaar staan we stil bij uw klachten en situatie.  We bespreken  uw mogelijkheden. Samen met u bepalen we de beste hulp en stelt de behandelaar een behandelplan op. Hierin staan de volgende dingen:

  • de (voorlopige) diagnose;
  • de problemen waaraan u wilt werken;
  • uw behandeldoel(en);
  • het plan van aanpak;
  • verwachting aantal gesprekken.

Stap 5

Uw behandelaar bespreekt het plan met u. Het behandelplan wordt eventueel nog aangevuld of aangepast. Nadat u en uw hulpverlener akkoord gaan, kan de behandeling starten.

Stap 6

Vanaf nu gaat u en uw behandelaar aan de slag! Tijdens uw behandeling:

  • kunt u zelf online informatie lezen en oefeningen doen op een moment dat u uitkomt. Uw hulpverlener bespreekt dit met u.
  • vult u op verschillende momenten (gedurende en aan het einde van de behandeling) een vragenlijst in. Zo kan de hulpverlener zien of uw klachten verbeteren.