"Ik voel me zo somber, een diep dal waar ik niet uit kom."

Aan de slag met somberheid

200x200-Hulp+bij+mentale+klachten.png

Iedereen voelt zich weleens somber of treurig. Meestal gaan klachten vanzelf weer over. Maar komt hulp te laat, dan verergeren klachten. En duurt het vaak lang(er) voordat het weer beter met je gaat. Onze specialist Peter Overzier geeft je graag een paar tips om je somberheid aan te pakken en een depressie te voorkomen.

Somberheid kan wijzen op een depressie. Aan de slag met somberheid of depressieve klachten? Bekijk de praktische tips van onze specialisten, volg een gratis cursus of zoek deskundige hulp via de huisarts. Hij of zij kan je helpen (vaak zonder dat je een eigen risico betaalt) of verwijzen naar één van onze depressie-specialisten. Ook leent deze klacht zich uitstekend om 100% online met een psycholoog op te pakken. Bewezen effectief, persoonlijk en lekker vanaf je eigen vertrouwde bank thuis. Zo leer je waar de neerslachtige gevoelens vandaan komen en hoe je er beter mee om kunt gaan. Zo krijg je weer ruimte voor positiviteit en een gelukkig leven!

Deelnemer, juni 2020, op Zorgkaart Nederland:

​​​​​​​“Soms moet je gewoon toegeven, dat het niet langer gaat op de manier waarop je door het leven gaat. Ik kijk erg positief terug op deze periode bij Indigo online. Ik ben snel geholpen, toen ik dat echt nodig had. Het contact verliep via de computer en ging soepel. De sessie wordt inhoudelijk ondersteund door de online leeromgeving en aangevuld met oefeningen op papier."


Symptomen van depressie

Je bent waarschijnlijk depressief als je minstens twee weken lang somber bent en/of minder interesse en plezier hebt in allerlei dingen én kampt met vijf of meer van de onderstaande symptomen:

  • duidelijk afvallen of juist aankomen
  • slapeloosheid of juist veel slapen
  • traagheid of juist lichamelijke onrust
  • vermoeidheid, weinig energie hebben
  • je waardeloos of schuldig voelen
  • verminderde concentratie of besluiteloosheid
  • terugkerende gedachten aan de dood, plannen of pogingen om zelfmoord te plegen

Oorzaken van depressie

Meestal spelen bij het ontstaan van een depressie verschillende factoren een rol. Je kunt kwetsbaar zijn voor het ontwikkelen van een depressie omdat depressies in jouw familie voorkomen. Een moeilijke jeugd, weinig steun vanuit de omgeving of een ingrijpende, verdrietige gebeurtenis kunnen de aanleiding zijn.

Mensen met een chronische ziekte, zoals diabetes, COPD of reuma lopen een groter risico om depressief te worden. Ook hormonen, bepaalde medicijnen en drank- of drugsgebruik vergroten de kans op een depressie.

Soms is het evenwicht tussen bepaalde stofjes (neurotransmitters) in de hersenen verstoord. Een tekort aan de neurotransmitters serotonine en noradrenaline kan een depressie in de hand werken.

Tips omgaan met somberheid

1. Geef toe

Houd jezelf niet voor de gek en geef toe dat je niet lekker in je vel zit. Dat is de eerste stap om tot verbetering te komen.

2. Praat erover met anderen

Blijf met andere mensen omgaan, je hoeft je niet te schamen voor je somberheid. Trek je niet teveel terug. Anderen kunnen juist een goede afleiding of steun zijn. Deel je gevoelens met iemand. Dat lucht op en dan loop je er niet in je eentje mee rond.

3. Kies voor regelmaat in je leven

Regelmaat helpt je grip op je leven te houden. Op tijd naar bed, vaste eetmomenten, vaste rustmomenten. Het geeft houvast. Laat je doen en laten niet bepalen door jouw somberheid. Jij bepaalt jouw regelmaat.

4. Probeer regelmatig te bewegen

Ga wandelen, of ga fietsen. Of doe een andere lichamelijke inspanning die je prettig vindt. Als het even kan met een goede vriend. Er komt steeds meer bewijs dat bewegen helpt tegen depressie.

5. Blijf leuke dingen doen

Misschien zie je er ontzettend tegenop, maar probeer toch dingen te blijven doen die je voorheen leuk vond. Jouw somberheid zal niet overgaan als je thuis blijft, of in bed. En doe af en toe iets nieuws of ongewoons. Nieuwe ervaringen kunnen energie geven.

6. Pas op voor ongezonde gewoonten om je stemming te verbeteren

Alcohol, roken of drugs kunnen je stemming kortdurend veranderen, maar geven geen langdurige oplossing en hebben wel weer andere nadelen.

Volg een cursus

Volg je liever een gratis workshop van één van onze specialisten? Dat kan! Meld je dan nu aan voor een workshop bij jou in de buurt. Veel van deze cursussen zijn gratis.

En sommige ook online. Je kunt denken aan:

En:

Zoek deskundige hulp

Soms is er meer hulp nodig dan deze tips. Neem dan contact op met huisarts. Hij kan je zelf helpen of verwijzen naar één van onze specialisten voor behandeling bij Indigo. Ook online. Specialistische zorg voor depressie vind je bij PsyQ of Antes.

Onze hulp bij depressie

Bij Indigo bestaat een behandeling uit maximaal twaalf gesprekken met een hulpverlener. Je krijgt inzicht in jouw situatie en handvatten waarmee je vervolgens zelf verder kunt. Je hebt de keuze uit twee smaken:

1: 100% online

Speciaal voor (lichte) depressie, hebben we een bijzondere online behandeling samengesteld. Je hebt contact via videobellen, chat en mail met een behandelaar.. Zelf ga je tussen de gesprekken door aan de slag met online opdrachten, speciaal op sombere gedachtes gericht. Net zo goed, fijn op je eigen tijd en lekker in je eigen omgeving. En nu direct starten – zonder wachttijd! Cliënten waarderen dit met een 9,7!

Deelnemer, juni 2020, op Zorgkaart Nederland:

"Mijn psycholoog was vriendelijk, open en stelde de juiste vragen. Ik ben blij dat ik deze stap heb durven zetten, want ik heb er zoveel voor teruggekregen. Dus neem ook die stap en vraag om hulp!"


​​​​​​​2: Op locatie

Onze behandelaren helpen je vanuit de praktijk van je eigen huisarts of in een gezondheidscentrum bij jou in de buurt. De behandeling is persoonlijk, afgestemd op jou en je klachten: kortdurend als het kan en langer als het nodig is. Meer over een behandeling op locatie.

Behandeling somberheid of depressie

Wil jij weten hoe een behandeling er uit ziet?

Zo werkt het:

Stap 1

Als je niet lekker in je vel zit, last hebt van somberheid, je depressief voelt, voortdurend moe bent, weinig energie hebt, kun je zelf veel doen om meer grip op je leven te krijgen. Gratis deelnemen aan cursussen en workshops bij jou in de buurt bijvoorbeeld. Lees ook onze tips!

Stap 2

Als je er zelf niet uitkomt, ga dan naar de huisarts. Hij weet goed welke hulp het beste bij jou past.

Stap 3

Soms zijn de klachten zo ernstig dat een verwijzing naar een van onze behandelaren nodig is. Dit gaat altijd in overleg.
Meestal meldt de huisarts je aan en nemen wij contact met je op. Zelf telefonisch aanmelden of via de website kan ook. Bij het maken van de eerste afspraak nemen wij telefonisch al een aantal vragen met je door over jouw klachten. Dit kan ook digitaal, net wat je wilt. Zo kunnen we inschatten welke behandelaar het beste bij jou past.

Stap 4

In het eerste gesprek staat de behandelaar stil bij je klachten en situatie.  We bespreken jouw mogelijkheden. Samen met jou bepalen we de beste hulp en stelt de behandelaar een behandelplan op. Hierin staan de volgende dingen:

  • de (voorlopige) diagnose;
  • de problemen waaraan je wilt werken;
  • de behandeldoel(en);
  • het plan van aanpak;
  • verwachting van het aantal gesprekken.

Stap 5

Jouw behandelaar bespreekt het plan met je. Het behandelplan wordt eventueel nog aangevuld of aangepast. Nadat jij en je behandelaar akkoord gaan, kan de behandeling starten.

Stap 6

Vanaf nu gaan jullie beiden aan de slag! Tijdens de behandeling:

  • kun je zelf online informatie lezen en oefeningen doen op een moment dat het jou uitkomt. De behandelaar bespreekt dit met je.
  • vul je op verschillende momenten (gedurende en aan het einde van de behandeling) een vragenlijst in. Zo kan de behandelaar zien of je klachten verminderen.