Een leeg hoofd. Rust. Balans. Zeker zijn over uzelf. Positief denken. U goed voelen. Dat zijn de ‘symptomen’  van mentaal fit zijn. Het gaat er om dat u weet wie u bent, dat u dingen doet die u blij maken en dat u weinig stress ervaart in het leven. Dat u veerkrachtig bent, goed met tegenslagen om kunt gaan.

Zoals er verschillende manieren zijn om aan uw fysieke conditie te werken, zijn er ook verschillende manieren om uw mentale fitheid te verbeteren. We geven u graag een aantal tips waar u gelijk mee aan de slag kunt.

1. Geniet van het nu

Genieten van het nu lijkt soms moeilijk in de drukte. Sta dus stil bij momenten zoals een zonsondergang, een kind dat blij is, een gesprek met een goede vriend. Kijk om u heen of doe dingen met volle aandacht. Een spelletje, wandeling door het bos, een goed gesprek.

2. Leef bewust

Schrijf op waar u blij van wordt, wat u wil bereiken en hoe u dat aan gaat pakken. Blijf dingen doen die u nuttig vindt. Als uw hart sneller gaat kloppen van een activiteit, geeft het u energie en kost het u weinig moeite.

3. Ontspan

Om goed met stress om te gaan, moet u regelmatig ook lichamelijk ontspannen. Er zijn veel verschillende manieren. Behalve sporten en buitenactiviteiten, helpt mindfullness om goed te leren ontspannen en los te laten.

4. Stop met piekeren

Piekeren kan uw leven beheersen, maar lost niks op. Reden genoeg dus om ermee te stoppen.

5. Meer optimisme loont

Als u positief denkt, wordt alles lichter. Bekijkt u de wereld met het idee, dat het glas half vol is in plaats van half leeg, dan kan u beter omgaan met stress, lost u sneller conflicten op, wordt u minder snel ziek en leeft u langer. Leer meer positieve emoties te ervaren door elke dag 3 positieve dingen op te schrijven.

Volg een cursus

Volgt u liever een gratis cursus van één van onze specialisten? Dat kan! Meld u dan nu aan voor een cursus bij u in de buurt.

Veel van deze cursussen zijn gratis. U kunt denken aan:

  • mindfulness
  • assertiviteit
  • omgaan met stress
  • lekker slapen

Zoek deskundige hulp

Soms is er meer hulp nodig dan deze tips. Neem dan contact op met uw huisarts. Hij kan u zelf helpen of verwijzen naar één van onze specialisten.