“Ik kan wel een mentale boost gebruiken”

Tips voor mentale fitheid

200x200+blije+man+2.png

Een leeg hoofd. Rust. Balans. Zeker zijn over jezelf. Positief denken. Je goed voelen. Dat zijn de ‘symptomen’ van mentaal fit zijn. Het gaat er om dat je weet wie je bent, dat je dingen doet die je blij maken en dat je weinig stress ervaart in het leven. Dat je veerkrachtig bent, goed met tegenslagen om kunt gaan.

Zoals er verschillende manieren zijn om aan je fysieke conditie te werken, zijn er ook verschillende manieren om je mentale fitheid te verbeteren. We geven je graag een aantal tips waar je gelijk mee aan de slag kunt.

1. Geniet van het nu

Genieten van het nu lijkt soms moeilijk in de drukte. Sta dus stil bij momenten zoals een zonsondergang, een kind dat blij is, een gesprek met een goede vriend. Kijk om je heen of doe dingen met volle aandacht. Een spelletje, wandeling door het bos, een goed gesprek.

2. Leef bewust

Schrijf op waar je blij van wordt, wat je wilt bereiken en hoe je dat aan gaat pakken. Blijf dingen doen die  je nuttig vindt. Als je hart sneller gaat kloppen van een activiteit, geeft het je energie en kost het je weinig moeite.

3. Ontspan

Om goed met stress om te gaan, moet je regelmatig ook lichamelijk ontspannen. Er zijn veel verschillende manieren. Behalve sporten en buitenactiviteiten, helpt mindfulness om goed te leren ontspannen en los te laten.

4. Stop met piekeren

Piekeren kan je leven beheersen, maar lost niks op. Reden genoeg dus om ermee te stoppen.

5. Meer optimisme loont

Als je positief denkt, wordt alles lichter. Bekijk je de wereld met het idee dat het glas half vol is in plaats van half leeg, dan kan je beter omgaan met stress, los je sneller conflicten op, wordt je minder snel ziek en leef je langer. Leer meer positieve emoties te ervaren door elke dag 3 positieve dingen op te schrijven.

Volg een gratis cursus

Volgt u liever een cursus of workshop van één van onze specialisten? Dat kan! Onderstaande wokshops of cursussen zijn gratis te volgen:

Bekijk meer cursussen

Zoek deskundige hulp

Soms is er meer hulp nodig dan deze tips. Neem dan contact op met je huisarts. Hij kan je zelf helpen of verwijzen naar één van onze specialisten.