Veel mensen vinden het lastig om toe te geven dat ze afhankelijk zijn van alcohol. Gebruikt u drank om uzelf beter te voelen? Stopt u niet na 1 of 2 glazen? Neemt u zichzelf steeds weer voor om te stoppen of minderen? Erkennen van het probleem is de eerste stap. Hoe sneller u uw probleem bespreekbaar maakt, hoe groter de kans op herstel.

Als u verslaafd bent, verliest u controle over:

  • gebruik van alcohol en drugs
  • gedrag bij gamen en sporten
  • het gebruik van social media en smartphone

Bekijk de praktische tips van onze specialisten, volg een gratis cursus of zoek deskundige hulp via de huisarts.  Of ga naar www.alcoholondercontrole.nl voor anonieme hulp.

Signalen en klachten

Er zijn 2 soorten verslavingen:

  • lichamelijke afhankelijkheid
  • geestelijke afhankelijkheid

Lichamelijke afhankelijkheid

Dit zijn de ontwenningsverschijnselen als u na een periode van gebruik niets meer neemt:

  • misselijk zijn
  • trillen
  • beven
  • overmatig zweten (bij alcohol en cannabis)
  • slapeloze nachten hebben

Geestelijke afhankelijkheid

U hebt het gevoel niet goed te functioneren zonder bijvoorbeeld alcohol, drugs of uw smartphone. U zoekt steeds vaker een gelegenheid om te gebruiken of uw smartphone te checken. Daarnaast heeft u last van een of meerdere van de onderstaande symptomen:

  • stemmingswisselingen
  • wisselingen van uw concentratieniveau
  • veranderd energieniveau
  • sneller of langzamer spreken
  • vergrote of verminderde eetlust
  • transpireren, nerveus worden en een verhoogde hartslag bij het horen van binnengekomen berichten
  • U gaat niet meer sporten omdat u altijd bereik wilt zijn.

Tips omgaan met alcohol

We geven u graag 5 tips hoe te voorkomen dat u problematisch alcohol gaat drinken.

1. Heb inzicht in uw gebruik

Door uw gebruik bij te houden, ziet u op welke, vaak moeilijke, momenten u gewend bent alcohol te drinken.

2. Zoek afleiding

Bedenk voor de moeilijke momenten alvast oplossingen of afleidingen.

3. Nadelen op een rij

Schrijf op wat voor u de voor- en nadelen zijn van gebruiken. Laat mensen uit uw omgeving het lijstje aanvullen. Lees dit op moeilijke momenten.

4. Maak afspraken met uzelf

Besluit bijvoorbeeld nooit alleen en door de week te drinken of op momenten van stress.

5. Praat en zoek steun

Zoek steun bij de mensen thuis en in uw omgeving. Praat erover met een goede vriend of vriendin. Neem opmerkingen over uw gebruik serieus.

Zoek deskundige hulp

U of uw naaste kunt niet zonder alcohol, drugs, gamen, gokken of medicijnen. Indigo helpt. U kunt bij ons terecht voor kortdurende behandelingen en (online) cursussen. Ga eerst naar uw huisarts. Hij/zij is uw eerste aanspreekpunt. Als het kan, behandelt de huisarts of de praktijkondersteuner ggz u. Mochten zij u niet kunnen helpen, dan wordt u doorverwezen naar bijvoorbeeld een behandelaar van Indigo.

Persoonlijke behandeling bij u in de buurt

Bij Indigo bestaat een behandeling uit gemiddeld twaalf gesprekken met een hulpverlener. U krijgt inzicht in uw situatie en handvatten waarmee u vervolgens zelf verder kunt. Onze behandelaren helpen u bij uw eigen huisarts of in een gezondheidscentrum bij u in de buurt. Uw behandeling is persoonlijk, afgestemd op u en uw klachten: kortdurend als het kan en langer als het nodig is. Ook kunt u voor meer specialistische hulp worden doorverwezen naar Brijder.

Cursussen en trainingen

Snel weer verder met uw leven? Op advies van uw huisarts of behandelaar kunt u diverse trainingen en cursussen volgen hoe om te gaan met verslavingsproblemen.

Behandeling of cursus online aanvullen

Internet vult een behandeling of cursus goed aan. Bij indigo kunt u naast individuele gesprekken ook thuis aan de slag met online huiswerkopdrachten. Deze combinatie van face-to-face en online hulpverlening heet ‘blended hulp'. Hoe het precies werkt? Lees de brochure over ‘blended hulp'.