"Die angst maakt me hopeloos. Ik zet geen stap meer buiten de deur."

Aan de slag met angst

Soms is angst gezond, hoe raar dat ook klinkt. Angst kan u beschermen. Maar wordt het allemaal te gek dan kan angst uw leven verknallen. Bent u te bang  om een voet buiten de deur te zetten of  ligt u nachten piekerend wakker. Dan is erkenning van het probleem de eerste stap. Uzelf voor de gek houden biedt geen oplossing.

Aan de slag met uw angstklachten?  Bekijk de praktische tips van onze specialisten, volg een gratis cursus of zoek deskundige hulp via de huisarts. De huisarts kan u zelf helpen (vaak zonder dat u een eigen risico betaalt) of verwijzen naar een van onze angstoornis-specialisten.

Om de diagnose 'angststoornis' te kunnen stellen, zijn er een aantal kenmerken geformuleerd waar mensen met een angststoornis aan voldoen. Als u bang of angstig bent:

  • bent u zenuwachtig
  • voelt u zich opgejaagd
  • piekert u veel
  • raakt u snel in paniek
  • bent u bang voor een nieuwe aanval
  • vertoont u uitstelgedrag
  • trilt, zweet en bloost u
  • heeft u hartkloppingen, een droge mond en slappe benen
  • bent u duizelig
  • snakt u naar adem

Oorzaken

Een angststoornis ontstaat door een combinatie van biologische, sociale en psychische factoren. Angststoornissen komen in bepaalde families meer voor dan in andere. Dat heeft te maken met opvoeding, maar ook met erfelijkheid. Een angststoornis begint vaak na een ingrijpende gebeurtenis, zoals een sterfgeval, ernstige ziekte, verhuizing of baanverlies. Maar ook leuke dingen zoals een huwelijk of de geboorte van een kind kunnen de aanleiding zijn voor een angststoornis.

Of iemand wel of niet een angststoornis krijgt heeft ook te maken met persoonlijke eigenschappen. Bijvoorbeeld: slecht voor uzelf opkomen, moeilijk gevoelens kunnen uiten, of de neiging hebben problemen en conflicten uit de weg te gaan.

Tips omgaan met angst 

2. Bedenk een ‘worstcase'-scenario

Wat is eigenlijk het ergste dat u kan overkomen in een bepaalde situatie? De kans is groot dat uw gedachten niet reëel zijn.

3. Doe juist wat u bang maakt!

Ontwijk situaties die u bang maken liever niet. U loopt het risico dat uw angst steeds groter wordt. Door de confrontatie met uw angst aan te gaan, ervaart u dat het allemaal best meevalt.

4. Praat erover!

Praten met familie, vrienden en bekenden lucht vaak op. Het helpt u stress te verminderen.

5. Vlucht niet in alcohol en drugs

Drank en verdovende middelen versterken juist uw emoties, zoals angst. Kies er juist voor gezond te eten en regelmatig te leven met volop beweging. Dat levert meer op dan vluchten voor uw angst in alcohol en/of drugs.

Volg een cursus

Wilt u een persoonlijke uitleg over omgaan met angst? Volg dan een workshop of cursus.

Zoek deskundige hulp

Soms is er meer hulp nodig dan deze tips. Neem dan contact op met huisarts. Hij kan u zelf helpen of verwijzen naar een behandeling bij Indigo. Voor meer specialistische zorg kunt u ook worden doorverwezen naar PsyQ. Voor kinderen geldt dat ze terecht kunnen bij De Jutters.

Onze hulp bij angst

Bij Indigo bestaat een behandeling uit maximaal twaalf gesprekken met een hulpverlener. U krijgt inzicht in uw situatie en handvatten waarmee u vervolgens zelf verder kunt. Onze behandelaren helpen u bij uw eigen huisarts of in een gezondheidscentrum bij u in de buurt. Uw behandeling is persoonlijk, afgestemd op u en uw klachten: kortdurend als het kan en langer als het nodig is. Zo werkt het:

Stap 1

Als u niet lekker in uw vel zit, last hebt van somberheid, zich depressief voelt, voortdurend moe bent, weinig energie heeft kunt u zelf veel doen om meer grip op uw leven te krijgen. Gratis deelnemen aan cursussen en workshops bij u in de buurt bijvoorbeeld. Lees ook onze tips!

Stap 2

Als u er zelf niet uitkomt, ga dan naar de huisarts. Hij weet goed welke hulp het beste bij u past.

Stap 3

Soms zijn de klachten zo ernstig dat de een verwijzing naar een van onze behandelaren nodig is. Dit gaat altijd in overleg met u.

Meestal meldt de huisarts u aan en nemen wij contact met u op. Zelf telefonisch aanmelden of via de website kan ook. Bij het maken van de eerste afspraak nemen wij aan de telefoon al een aantal vragen met u door over uw klachten. Dit kan ook digitaal, net wat u wilt. Zo kunnen we inschatten welke behandelaar het beste bij u past.

Stap 4

In het eerste gesprek met uw behandelaar staan we stil bij uw klachten en situatie.  We bespreken  uw mogelijkheden. Samen met u bepalen we de beste hulp en stelt de behandelaar een behandelplan op. Hierin staan de volgende dingen:

  • de (voorlopige) diagnose;
  • de problemen waaraan u wilt werken;
  • uw behandeldoel(en);
  • het plan van aanpak;
  • verwachting aantal gesprekken.

Stap 5

Uw behandelaar bespreekt het plan met u. Het behandelplan wordt eventueel nog aangevuld of aangepast. Nadat u en uw hulpverlener akkoord gaan, kan de behandeling starten.

Stap 6

Vanaf nu gaat u en uw behandelaar aan de slag! Tijdens uw behandeling:

  • kunt u zelf online informatie lezen en oefeningen doen op een moment dat u uitkomt. Uw hulpverlener bespreekt dit met u.
  • vult u op verschillende momenten (gedurende en aan het einde van de behandeling) een vragenlijst in. Zo kan de hulpverlener zien of uw klachten verbeteren.