"Soms heb ik het gevoel dat ik doordraai"

Aan de slag met stress

200x200-Indigo-helpt-bij-stress.png

Spanning is gezond, maar een teveel aan spanning kan stress veroorzaken. 12 % van de bezoeken bij de huisarts heeft te maken met stress. Niet alleen werknemers, maar ook vakantiegangers en examenkandidaten krijgen klachten als de lat te hoog ligt. Heb jij last van stress? Wacht dan niet te lang en zoek hulp!

Soms is de stress zo heftig dat hulp nodig is. Aan de slag met onrust of stress-klachten? Bekijk de praktische tips van onze specialisten, volg een gratis cursus of zoek deskundige hulp via de huisarts. De huisarts kan je zelf helpen (vaak zonder dat je een eigen risico betaalt) of verwijzen naar één van onze specialisten.

Signalen en klachten

Herken je de volgende signalen?

  • vaak hoofdpijn en snel geïrriteerd zijn;
  • slecht slapen en vaak moeilijk weer opstaan;
  • pijn in nek en schouders;
  • piekeren en niet meer genieten of ontspannen;
  • vaak huilbuien hebben;
  • op het werk gaat het niet lekker en je kunt je slecht concentreren.

Als je er zelf niet uit komt, is het belangrijk snel hulp te zoeken om jouw problemen aan te pakken. Er kan namelijk sprake zijn van een depressie. Indigo helpt. Met onze hulp pak je snel de draad van het dagelijkse leven weer op.

Tips: omgaan met stress

1. Krop je emoties niet op

Praat met dierbaren en vrienden over wat je bezighoudt. Niet alleen lucht het op, maar het is ook goed als anti-stress medicijn.

2. Zeg vaker nee

Stel grenzen en zeg 'nee' als je te veel hooi op je vork neemt.

3. Je ‘moet’ niets

Je hebt het gevoel dat iedereen zoveel van jou verwacht. Dat alles mis gaat als jij niets doet. Meestal moet je vooral juist veel van jezelf. En zijn het niet de anderen waarvan jij zoveel moet. Je hoeft niet perfect te zijn. Pas je doelen aan, zodat ze haalbaar zijn.

4. Beweeg meer

Bewegen helpt je hoofd leeg te maken. Het biedt geen ruimte voor piekergedachten. Tegelijkertijd maak je tijdens het sporten endorfines aan. Die bestrijden de stresshormonen en stemmen je gelukkiger.

5. Reserveer relaxtijd

Zorg voor goede balans tussen werk en privé: maak tijd vrij voor dingen die jou energie geven of juist doen ontspannen. Reserveer wekelijks tijd in voor jezelf in je agenda. Vergeet dan vooral niet de smartphone uit te zetten!

Volg een cursus

Volg je liever een gratis workshop van een van onze specialisten? Dat kan! Meld je dan nu aan voor een workshop bij jou in de buurt. Veel van deze cursussen zijn gratis. Je kunt denken aan:

  • mindfulness
  • ontspanningstechnieken

Zoek deskundige hulp

Soms is er meer hulp nodig dan deze tips. Neem dan contact op met huisarts. Hij kan je zelf helpen of verwijzen naar één van onze specialisten voor behandeling bij Indigo.

Persoonlijke behandeling bij u in de buurt

Bij Indigo bestaat een behandeling uit maximaal twaalf gesprekken met een hulpverlener. U krijgt inzicht in uw situatie en handvatten waarmee u vervolgens zelf verder kunt. Onze behandelaren helpen u bij uw eigen huisarts of in een gezondheidscentrum bij u in de buurt. Uw behandeling is persoonlijk, afgestemd op u en uw klachten: kortdurend als het kan en langer als het nodig is.

Cursussen & trainingen

Snel weer verder met je leven? Op advies van je huisarts of behandelaar kun je bij Indigo trainingen volgen hoe om te gaan met stress.

Online aanvulling op je behandeling of cursus

Internet vult een behandeling of cursus goed aan. Bij Indigo kun je naast individuele gesprekken ook thuis aan de slag met online huiswerkopdrachten. Deze combinatie van face-to-face en online hulpverlening heet ‘blended hulp'. Hoe het precies werkt? Lees de brochure over ‘blended hulp' .