"Soms heb ik het gevoel dat ik doordraai"

Aan de slag met stress

Spanning is gezond, maar een teveel aan spanning kan stress veroorzaken. 12 % van de bezoeken bij de huisarts heeft te maken met stress. Niet alleen werknemers, maar ook vakantiegangers en examenkandidaten krijgen klachten als de lat te hoog ligt. Heeft u last van stress? Wacht dan niet te lang en zoek hulp!

Soms is de stress zo heftig dat hulp nodig is. Aan de slag met onrust of stress-klachten? Bekijk de praktische tips van onze specialisten, volg een gratis cursus of zoek deskundige hulp via de huisarts. De huisarts kan u zelf helpen (vaak zonder dat u een eigen risico betaalt) of verwijzen naar één van onze specialisten.

Signalen en klachten

Herkent u de volgende signalen?

  • u heeft vaak hoofdpijn en bent snel geïrriteerd;
  • u slaap slecht en staat vaak moeilijk  weer op;
  • u hebt pijn in nek en schouders;
  • u piekert en kunt niet meer genieten of ontspannen;
  • u heeft vaak huilbuien;
  • op het werk gaat het niet lekker en u kunt zich slecht concentreren.

Als u er zelf niet uit komt, is het belangrijk snel hulp te zoeken om uw  problemen aan te pakken. Er kan namelijk sprake zijn van een depressie. Indigo helpt. Met onze hulp pakt u snel de draad van het dagelijkse leven weer op.

Tips omgaan met stress

1. Krop uw emoties niet op

Praat met dierbaren en vrienden over wat u bezighoudt. Niet alleen lucht het op, maar het is ook goed als anti-stress medicijn.

2. Zeg vaker nee

Stel grenzen en zeg 'nee' als u te veel hooi op uw vork neemt.

3. U ‘moet’ niets

U heeft het gevoel dat iedereen zoveel van u verwacht. Dat alles mis gaat als u niets doet. Meestal moet u vooral veel van uzelf. Zijn het niet de anderen waarvan u zoveel moet. U hoeft niet perfect te zijn. Pas uw doelen aan, zodat ze haalbaar zijn.

4. Beweeg meer

Bewegen helpt uw hoofd leeg te maken. Het biedt geen ruimte voor piekergedachten. Tegelijkertijd maakt u tijdens het sporten endorfines aan. Die bestrijden de stresshormonen en stemmen u gelukkiger.

5. Reserveer relaxtijd

Zorg voor goede balans tussen werk en privé: maak tijd vrij voor dingen die u energie geven of juist doen ontspannen. Reserveer wekelijks tijd in voor uzelf in uw agenda. Vergeet dan vooral niet de smartphone uit te zetten!

Volg een cursus

Volgt u liever een gratis workshop van een van onze specialisten? Dat kan! Meldt u dan nu aan voor een workshop bij u in de buurt.

Veel van deze cursussen zijn gratis. U kunt denken aan:

  • mindfulness
  • ontspanningstechnieken

Zoek deskundige hulp

Soms is er meer hulp nodig dan deze tips. Neem dan contact op met huisarts. Hij kan u zelf helpen of verwijzen naar één van onze specialisten voor behandeling bij Indigo.

Persoonlijke behandeling bij u in de buurt
Bij Indigo bestaat een behandeling uit maximaal twaalf gesprekken met een hulpverlener. U krijgt inzicht in uw situatie en handvatten waarmee u vervolgens zelf verder kunt. Onze behandelaren helpen u bij uw eigen huisarts of in een gezondheidscentrum bij u in de buurt. Uw behandeling is persoonlijk, afgestemd op u en uw klachten: kortdurend als het kan en langer als het nodig is.
 
Cursussen & trainingen
Snel weer verder met uw leven? Op advies van uw huisarts of behandelaar kunt u bij Indigo trainingen volgen hoe om te gaan met stress.

Behandeling of cursus online aanvullen
Internet vult een behandeling of cursus goed aan. Bij indigo kunt u naast individuele gesprekken ook thuis aan de slag met online huiswerkopdrachten. Deze combinatie van face-to-face en online hulpverlening heet ‘blended hulp'. Hoe het precies werkt? Lees de brochure over ‘blended hulp' .