Na een traumatische gebeurtenis krijgt u te maken met allerlei emoties: bang, verdoofd, geschokt, verdrietig, schuld, gefrustreerd, boos of hulpeloos. Deze reacties zijn normaal na stressvolle incidenten en zal in de meeste gevallen zal langzaam minder worden.

Mensen gaan verschillend om met trauma’s. Er is geen goede of slechte manier, maar de meeste mensen hebben baat bij de onderstaande praktische tips. Of volg een gratis cursus of zoek deskundige hulp via de huisarts. Hij kan u zelf helpen of verwijzen naar één van onze specialisten.

Psychotrauma: wat is het?

Soms maakt u iets mee in uw leven waardoor u psychische klachten krijgt. Denk bijvoorbeeld aan een auto-ongeluk, overval of verkrachting. De meeste mensen kunnen een traumatische ervaring zelf verwerken. Maar soms lukt dat niet. De herinneringen en de daarbij behorende angstige gevoelens en/of gevoel van machteloosheid blijven terugkomen.

Herkent u dit? Dan is het mogelijk dat uw traumaklachten of een posttraumatische stress-stoornis (PTSS) hebt.

Post Traumatische Stress Stoornis

Iedereen maakt nare dingen mee. Dat hoort bij het leven. Meestal verdwijnt zo’n nare ervaring na verloop van tijd uit uw gedachten. Maar soms ook niet. Sommige ervaringen zijn zo heftig dat u ze moeilijk kunt vergeten. Een overval,  ernstig verkeersongeluk, (seksueel) geweld of een mishandeling bijvoorbeeld. Of een aanslag of oorlogsgeweld. Zo’n traumatische ervaring kan uw leven helemaal ontregelen.

Het kost tijd om van zo’n gebeurtenis te herstellen. U verwerkt de gebeurtenis langzaam en pakt de draad van het dagelijks leven weer op. Hoe lang zo’n verwerking duurt, is voor iedereen verschillend.

Wat iemand als traumatisch ervaart, is namelijk voor iedereen verschillend. Dat is afhankelijk van iemands karakter en of hij over zijn ervaring kan praten. Maar het kan zijn dat het niet lukt de schokkende gebeurtenis te verwerken. Dat merkt u aan allerlei lichamelijke en psychische klachten, zoals:

  • hartkloppingen
  • snel schrikken 
  • sombere stemming

Als u zulke klachten langer dan vier weken heeft kan het zijn dat u een posttraumatische-stressstoornis (PTSS) heeft. Dan is de gebeurtenis zo schokkend voor u geweest, dat u last houdt van veel spanning en stress. Uw leven na de traumatische ervaring is ernstig verstoord.

Psychotrauma: twee soorten

Er wordt over het algemeen een onderscheid gemaakt in twee soorten psychotrauma’s:

  1. Psychische klachten na een eenmalige schokkende ervaring, bijvoorbeeld een ongeluk.
  2. Psychische klachten na een serie van traumatische gebeurtenissen, bijvoorbeeld oorlogservaringen, (geestelijke of seksuele) mishandeling of geweld in het gezin.

Hoe herken ik een trauma?

De meest voorkomende kenmerken van een posttraumatische stressstoornis (PTSS) zijn:

Herbelevingen:

  • Bij herbeleving lijkt het alsof u de traumatische gebeurtenis opnieuw meemaakt. U heeft last van flashbacks:  u ziet, ruikt, hoort, proeft en voelt alles weer zoals toen het gebeurde.
  • Wanneer u aan de gebeurtenis denkt, krijgt u hartkloppingen, gaat u trillen en zweten en kunt niet goed meer ademhalen. U voelt zich verlamd van angst.
  • U heeft nachtmerries of enge dromen en slaapt onrustig.

Vermijden:

  • U gaat situaties uit de weg die u aan de traumatische ervaring doet denken. Zo beschermt u zichzelf tegen de heftige emoties. U ‘vergeet’ de hele gebeurtenis of bepaalde momenten eruit. Dit heet verdringing.
  • U voelt soms helemaal niets meer en doet alles op de automatische piloot.
  • U ontkent wat er is gebeurd en vlucht ervoor weg door bijvoorbeeld keihard te werken of veel te drinken.
  • U wilt niet praten over wat er is gebeurd en sluit zich af voor de mensen om u heen.

Verhoogde waakzaamheid:

  • U staat altijd op scherp, schrik snel;
  • U voelt zich voortdurend gespannen en ‘opgefokt’.
  • U verliest snel uw geduld en bent snel boos;
  • U heeft last van plotselinge huilbuien;
  • U beleeft nergens meer plezier aan, bent erg somber en doodmoe;
  • U zoekt gevaarlijke situaties op; u gaat bijvoorbeeld veel te hard rijden.
  • U gebruikt verdovende middelen zoals drugs en alcohol.
  • U voelt zich schuldig aan het gebeurde en maakt zichzelf verwijten: ‘Dan had ik maar niet…’

Tips omgaan met trauma

1. Neem uw gevoelens en klachten serieus

Accepteer dat er iets aan de hand is. Begin bijvoorbeeld met het bijhouden van een dagboekje. Schrijven kan een manier zijn om onder woorden te brengen wat u bezig houdt. Waar bent u bang voor? En wat doet u dan?

2. Praten lucht op

Praat over wat u is overkomen. Dit is heel belangrijk voor het verwerkingsproces. U kunt praten met familie of vrienden, maar soms zijn problemen gemakkelijker te bespreken met iemand die u minder goed kent.

3. Pak de dagelijkse routine weer op

Houd een normaal dagritme aan en eet gezond. Probeer beetje bij beetje weer wat te doen.

Kijk zelf hoe het met u gaat en wat u aankan. Gun uzelf de tijd.

4. Zoek afleiding in zaken die u voorheen al plezierig vond

Zoek afleiding, doe ontspanningsoefeningen of ga sporten, bijvoorbeeld fietsen of wandelen. Neem ook tijd om ‘leuke’ dingen te doen.

Volg een cursus

Volgt u liever een gratis workshop van één van onze specialisten? Dat kan! Meldt u dan nu aan voor een workshop bij u in de buurt.

Veel van deze cursussen zijn gratis. Je kunt denken aan:

  • mindfulness
  • assertiviteit
  • omgaan met stress
  • lekker slapen

Zoek deskundige hulp

Soms is er meer hulp nodig dan deze tips. Neem dan contact op met huisarts. Hij kan u zelf helpen of verwijzen naar één van onze specialisten voor behandeling bij Indigo of verwijzen naar specialistische zorg bijvoorbeeld bij PsyQ, De Jutters of Lucertis (beiden voor kinderen).

Onze hulp bij traumaverwerking

Bij Indigo behandelen we 26.000 cliënten per jaar. 31% daarvan heeft angstklachten. Een deel daarvan heeft last van PTSS. PTSS, zeker na één of enkele gebeurtenissen is heel goed te behandelen. Bij PTSS wordt er vaak gebruik gemaakt van de traumatherapie EMDR. Deze techniek zorgt ervoor dat de emotionele lading van een nare herinnering afneemt.

Indigo behandelt mensen met Trauma / PTSS. Een behandeling uit maximaal twaalf gesprekken met een hulpverlener. U krijgt inzicht in uw situatie en handvatten waarmee u vervolgens zelf verder kunt. Onze behandelaren helpen u bij uw eigen huisarts of in een gezondheidscentrum bij u in de buurt. Uw behandeling is persoonlijk, afgestemd op u en uw klachten: kortdurend als het kan en langer als het nodig is.

Heeft uw kind een trauma, dan wordt u als ouder sterk betrokken bij zijn/haar behandeling. U krijgt handvatten aangereikt over hoe u het beste om kan gaan met uw kind.

Behandeling trauma

Wilt u weten hoe een behandeling er uit ziet?

Zo werkt het:

Stap 1

Als u niet lekker in uw vel zit, last hebt van somberheid, zich depressief voelt, voortdurend moe bent, weinig energie heeft kunt u zelf veel doen om meer grip op uw leven te krijgen. Gratis deelnemen aan cursussen en workshops bij u in de buurt bijvoorbeeld. Lees ook onze tips!

Stap 2

Als u er zelf niet uitkomt, ga dan naar de huisarts. Hij weet goed welke hulp het beste bij u past.

Stap 3

Soms zijn de klachten zo ernstig dat de een verwijzing naar een van onze behandelaren  nodig is. Dit gaat altijd in overleg met u.

Meestal meldt de huisarts u aan en nemen wij contact met u op. Zelf telefonisch aanmelden of via de website kan ook. Bij het maken van de eerste afspraak nemen wij aan de telefoon al een aantal vragen met u door over uw klachten. Dit kan ook digitaal, net wat u wilt. Zo kunnen we inschatten welke behandelaar het beste bij u past.

Stap 4

In het eerste gesprek met uw behandelaar staan we stil bij uw klachten en situatie.  We bespreken  uw mogelijkheden. Samen met u bepalen we de beste hulp en stelt de behandelaar een behandelplan op. Hierin staan de volgende dingen:

  • de (voorlopige) diagnose;
  • de problemen waaraan u wilt werken;
  • uw behandeldoel(en);
  • het plan van aanpak;
  • verwachting aantal gesprekken.

Stap 5

Uw behandelaar bespreekt het plan met u. Het behandelplan wordt eventueel nog aangevuld of aangepast. Nadat u en uw hulpverlener akkoord gaan, kan de behandeling starten.

Stap 6

Vanaf nu gaat u en uw behandelaar aan de slag! Tijdens uw behandeling:

  • kunt u zelf online informatie lezen en oefeningen doen op een moment dat u uitkomt. Uw hulpverlener bespreekt dit met u.
  • vult u op verschillende momenten (gedurende en aan het einde van de behandeling) een vragenlijst in. Zo kan de hulpverlener zien of uw klachten verbeteren.