"Ik vind het lastig voor mezelf op te komen"

Aan de slag met assertiviteit

200x200+blije+man+2.png

Als assertief reageren niet vanzelf gaat, voel je je vaak schuldig, minderwaardig, angstig of somber. Dat levert onnodig veel spanning en stress op. Terwijl er heel goed te werken is aan de vaardigheden waarmee je je assertiever opstelt. Onze specialist geeft je graag een paar tips om assertiever te worden.

Soms merk je dat gebrek aan assertiviteit je belemmert in wat je wilt bereiken.

Aan de slag met assertiviteit

Lees de tips van onze specialist(en) en volg een gratis cursus of zoek deskundige hulp via de huisarts. De huisarts kan je zelf helpen (vaak zonder dat je een eigen risico betaalt) of verwijzen naar een van onze specialisten.

Tips voor assertiviteit

1. Ken je grenzen

Werk, gezin, sport, vrienden, het vraagt allemaal jouw aandacht. Soms is de balans zoek en met een beetje pech heb je vooral aandacht besteed aan anderen en nauwelijks aan jezelf. Bewaak je grenzen en ruim voldoende tijd in voor die dingen waar jij plezier en energie uit haalt.

2. Leer ‘nee’ te zeggen

Zo wordt jouw ‘ja’ meer waard. Maak bewuste keuzes. Mensen waarderen het over het algemeen veel meer als u duidelijk laat merken wanneer je het ergens wel en wanneer je het ergens niet mee eens bent.

3. Door te vragen word je niet overgeslagen

Deel met anderen wat je zou helpen en je zult verrast zijn over hoeveel hulp uit soms onverwachte hoek beschikbaar is.

4. Toon initiatief

Vertel wat jouw idee is voor het personeelsuitje of neem je gezin als verrassing mee naar het pretpark.

5. Kijk goed naar anderen

Je steekt er niet alleen van op hoe het moet, maar vooral dat het kan.

Volg een cursus

Volg je liever een gratis cursus van Angelique of een van onze andere specialisten ? Dat kan! 

Bekijk beschikbaarheid voor cursus assertiviteit

Zoek deskundige hulp

Soms is er meer hulp nodig dan deze tips. Neem dan contact op met huisarts. Hij kan je zelf helpen of verwijzen naar één van onze specialisten.

Bij Indigo bestaat een behandeling uit gemiddeld twaalf gesprekken met een hulpverlener. Je krijgt inzicht in jouw situatie en handvatten waarmee je vervolgens zelf verder kunt. Onze behandelaren helpen je in de praktijk van je eigen huisarts of in een gezondheidscentrum bij jou in de buurt. De behandeling is persoonlijk, afgestemd op jou en jouw klachten: kortdurend als het kan en langer als het nodig is.