Gesprekken met een psycholoog

Behandeling bij Indigo

200x200+blije+man.png

Gesprekken met een psycholoog, psychotherapeut of psychiater helpen wellicht al enorm. Een kortdurende behandeling kan worden ingezet wanneer de problemen nog niet te groot of te ingewikkeld zijn. Bij Indigo bestaat een behandeling uit gemiddeld 5, 8 of 12 gesprekken met een psycholoog, psychotherapeut of psychiater bij jou in de buurt.

Verwijzen

Voor lichte psychische klachten helpt jouw huisarts of een praktijkondersteuner ggz je eerst. De praktijkondersteuner helpt de huisarts bij het stellen van een diagnose, geeft advies over de behandelmogelijkheden en biedt kortdurende hulp. Je krijgt hierdoor eerder, korter en dichtbij hulp. Poh-ggz valt onder de huisartsenzorg en is kosteloos. De poh-ggz kan helpen als er sprake is van klachten, bijvoorbeeld bij rouwverwerking, of bij relatieproblemen. Voor verwijzing naar de generalistische basis-ggz moet er spraken zijn van een DSM-V stoornis.

Als jouw klachten wat zwaarder zijn kan je huisarts of praktijkondersteuner niet helpen. Je huisarts verwijst je door naar een behandelaar van Indigo. Jouw behandeling bij Indigo is altijd kortdurend. De gesprekken kunnen worden ondersteund met een internetbehandeling en groepstraining.

Jouw klachten nemen we serieus

Indigo hulpverleners zijn geschoold om met het KOP-model te werken. Dit betekent dat er wordt gekeken naar de Klacht, de Omstandigheden en de Persoonlijke stijl. De omstandigheden, daar kan je niet altijd snel wat aan doen. Daarom richten we ons op de persoonlijke stijl, de draagkracht van mensen. Wij werken met effectief bewezen behandelingen en interventies, zoals cognitieve gedragstherapie en EMDR aan jouw klachten.

Vragen over de behandeling

Indigo is onderdeel van Parnassia Groep. Wij helpen je graag een oplossing te vinden voor jouw klachten of problemen. 

Welke keuze voor zorg je ook kiest, je hebt er waarschijnlijk vragen over. In de folder 'Wat kunt u van ons verwachten?' lees je praktische informatie over het intakegesprek, de kosten en over jouw rechten. In de folder "Uw behandeling bij Indigo" wordt in 6 stappen uitgelegd wat relevant is bij jouw behandeling en hoe jij je kunt voorbereiden. Hierin lees je ook welke informatie met de huisarts wordt uitgewisseld.

Hoe werken wij samen met huisartsen en partners in de regio?

Hoe meten wij cliënttevredenheid en behandeleffect?

Uitgebreide informatie over ziektebeelden en behandelingen vind je op de pagina over psychische klachten of op de website van Parnassia Groep.

Cliënttevredenheid (CQ-index)

Cliënten geven Indigo een 8,0 als rapportcijfer. Daarmee geven zij aan erg tevreden te zijn over hoe er met hen om wordt gegaan. Daarnaast zijn zij ook grotendeels tevreden over de medezeggenschap die zij hebben in de behandeling en de uitvoering ervan. Wel geven zij aan dat er verbetering mogelijk is in informatieverschaffing over zelfhulpprogramma’s, cliëntondersteuning en/of patiëntenverenigingen. De volledige Resultaten Patiënttevredenheid 2018 vind je hier.

Zorgstandaarden en generieke modules

Indigo en Parnassia Groep maken gebruik van diverse ggz-zorgstandaarden en generieke modules. De implementatie hiervan is uitgewerkt door de specialismegroepen binnen de Parnassia Groep. Voor cliëntgerichte informatie over de standaarden, kunt u de website Thuisarts raadplegen.

Om een beeld te krijgen van de standaarden waarmee wij werken kan je bijvoorbeeld kijken naar de pagina's  'Ik ben bang', 'Ik heb last van somberheid' en 'Ik heb psychische klachten. Hoe ga ik daarmee om?'.

Voor een behandeling bij Indigo is een verwijsbrief van uw huisarts nodig!