"Ik heb het gevoel dat ik doordraai"

Aan de slag met piekeren

200x200+blije+vrouw+4.png

Wie piekert er niet? De meeste mensen piekeren wel eens. Over een examen, een belangrijke presentatie, de opvoeding, een feestje waar je niemand kent. Maar piekeren moet niet gaan overheersen. Onze specialisten geven je graag een paar tips.

Soms is het piekeren zo storend dat hulp nodig is. Bekijk de praktische tips van onze specialisten, volg een gratis cursus of zoek deskundige hulp via de huisarts. De huisarts kan je zelf helpen (vaak zonder dat je een eigen risico betaalt) of verwijzen naar één van onze specialisten. Wij helpen je graag.

Tips omgaan met piekeren

 

1. Geef  jezelf piekertijd

Krijg meer grip op je gedachten door jezelf toestemming te geven om één (of twee) keer per dag een kwartier tot maximaal een half uurtje te mogen piekeren. Probeer in dat halve uur kritisch te kijken naar je gedachten. Klopt het wel wat je denkt? Helpt het je? Kijk vervolgens naar wat je meer helpt, zoek oplossingen.

2. Schrijf het op

Het helpt om je gepeins letterlijk op te schrijven, zo word je je bewust van rare gedachtekronkels. Het helpt ook om het probleem zo concreet mogelijk op papier te zetten. Kijk vervolgens of je er invloed op hebt of niet. Heb je er invloed op, schrijf dan op wat je zou kunnen doen. Het helpt ook om het te bespreken met iemand, dat kan je net een ander perspectief geven.

3. Zoek afleiding en ontspanning

Uit onderzoek is gebleken dat piekeraars al na 8 minuten afleiding, zich minder negatief voelen en dat de spiraal van piekeren is doorbroken. Ook sporten of lichamelijke beweging is een wondermiddel. Maak een (bos)wandeling, laat de auto staan en loop naar de supermarkt of ren een paar keer de trap op en neer. Maar ontspanning kan ook zitten in foto’s kijken, puzzelen of lezen.

4. Luister naar je gevoel

Veel mensen piekeren omdat ze dingen niet willen aanvaarden zoals ze zijn. Je bent bijvoorbeeld niet tevreden met je gewicht, je relatie of je baan. Luister naar dat stemmetje in jouw achterhoofd, geef toe dat er iets aan de hand is en probeer er wat aan te doen.

5. Leer te aanvaarden

Over het verleden valt eindeloos te tobben. Waarom kreeg zij de baan wel en ik niet? Waarom kan ik geen kinderen krijgen? Het is de kunst om het leven te aanvaarden zoals het is. Leren mediteren kan je hierbij helpen. Denk ook eens aan waar je een half jaar geleden over zat te piekeren en of die gebeurtenis al dat getob wel waard was.

Volg een cursus

Volg je liever een gratis workshop van één van onze specialisten ? Dat kan! Meld je dan nu aan voor een workshop bij jou in de buurt.

Zoek deskundige hulp

Heb je piekerproblemen en kom je er zelf niet uit ? Indigo helpt. Direct en dichtbij. De huisarts is jouw eerste aanspreekpunt. Als het kan, behandelt de huisarts of de praktijkondersteuner GGZ je. Mochten zij je niet kunnen helpen, dan word je doorverwezen naar bijvoorbeeld een behandelaar van Indigo. Je kunt bij ons terecht voor kortdurende behandelingen en (online) cursussen. 

Persoonlijke behandeling bij je in de buurt

Bij Indigo bestaat een behandeling gemiddeld uit twaalf gesprekken met een hulpverlener. Je krijgt inzicht in jouw situatie en handvatten waarmee je vervolgens zelf verder kunt. Onze behandelaren helpen je in de praktijk van je eigen huisarts of in een gezondheidscentrum bij jou in de buurt. De behandeling is persoonlijk, afgestemd op jou en je klachten: kortdurend als het kan en langer als het nodig is. Meer over een behandeling op locatie.

Cursussen & trainingen

Op advies van de huisarts of behandelaar kun je bij Indigo trainingen volgen hoe om te gaan met slaapproblemen. Denk aan:

Online aanvulling op je behandeling of cursus

Bij Indigo kun je naast individuele gesprekken ook thuis aan de slag met online huiswerkopdrachten. Deze combinatie van face-to-face en online hulpverlening heet ‘blended hulp'. Hoe het precies werkt? Lees de brochure over ‘blended hulp'. Of lees meer over online opdrachten.

Behandeling piekeren

Wil jij weten hoe een behandeling er uit ziet?

Zo werkt het:

Stap 1

Als je niet lekker in je vel zit, last hebt van somberheid, je depressief voelt, voortdurend moe bent, weinig energie heeft kun je zelf veel doen om meer grip op je eigen leven te krijgen. Gratis deelnemen aan cursussen en workshops bij je in de buurt bijvoorbeeld. Lees ook onze tips!

Stap 2

Als je er zelf niet uitkomt, ga dan naar de huisarts. Hij weet goed welke hulp het beste bij jou past.

Stap 3

Soms zijn de klachten zo ernstig dat een verwijzing naar een van onze behandelaren nodig is. Dit gaat altijd in overleg met je. Meestal meldt de huisarts je aan en nemen wij contact met je op. Zelf telefonisch aanmelden of via de website kan ook. Bij het maken van de eerste afspraak nemen wij telefonisch al een aantal vragen met je door over jouw klachten. Dit kan ook digitaal, net wat je wilt. Zo kunnen we inschatten welke behandelaar het beste bij jou past.

Stap 4

In het eerste gesprek staat de behandelaar stil bij jouw klachten en je situatie.  We bespreken jouw mogelijkheden. Samen bepalen we de beste hulp en stelt de behandelaar een behandelplan op. Hierin staan de volgende dingen:

  • de (voorlopige) diagnose;
  • de problemen waaraan je wilt werken;
  • je behandeldoel(en);
  • het plan van aanpak;
  • verwachting aantal gesprekken.

Stap 5

De behandelaar bespreekt het plan met je. Het behandelplan wordt eventueel nog aangevuld of aangepast. Nadat jullie beiden akkoord gaan, kan de behandeling starten.

Stap 6

Aan de slag! Tijdens de behandeling:

  • kun je zelf online informatie lezen en oefeningen doen op een moment dat jou uitkomt. De behandelaar bespreekt dit met je.
  • vul je op verschillende momenten (gedurende en aan het einde van de behandeling) een vragenlijst in. Zo kan de behandelaar zien of de klachten verminderen.