Wie piekert er niet? De meeste mensen piekeren wel eens. Over een examen, een belangrijke presentatie, de opvoeding, een feestje waar u niemand kent. Maar piekeren moet niet gaan overheersen. Onze anti-piekerspecialist Thuan-Nhi Truong geeft u graag een paar tips.

Soms is het piekeren zo storend dat hulp nodig is. Bekijk de praktische tips van onze specialisten, volg een gratis cursus of zoek deskundige hulp via de huisarts. De huisarts kan u zelf helpen (vaak zonder dat u een eigen risico betaalt) of verwijzen naar één van onze specialisten. Wij helpen u graag.

Tips omgaan met piekeren

 

1. Geef  uzelf piekertijd

Krijg meer grip op uw gedachten door uzelf toestemming te geven om één (of twee) keer per dag een kwartier tot maximaal een half uurtje te mogen piekeren. Probeer in dat halve uur kritisch te kijken naar uw gedachten. Klopt het wel wat u denkt? Helpt het u? Kijk vervolgens naar wat u meer helpt, zoek oplossingen.

2. Schrijf het op

Het helpt om uw gepeins letterlijk op te schrijven, zo wordt u zich bewust van rare gedachtekronkels. Het helpt u ook om het probleem zo concreet mogelijk op papier te zetten. Kijk vervolgens of u er invloed op hebt of niet. Heeft u er invloed op, schrijf dan op wat u zou kunnen doen. Het helpt ook om het te bespreken met iemand, dat kan u net een ander perspectief geven.

3. Zoek afleiding en ontspanning

Uit onderzoek is gebleken dat piekeraars al na 8 minuten afleiding, zich minder negatief voelen en dat de spiraal van piekeren is doorbroken.

4. Luister naar uw gevoel

Veel mensen piekeren omdat ze dingen niet willen aanvaarden zoals ze zijn. U bent bijvoorbeeld niet tevreden met uw gewicht, uw relatie of uw baan. Luister naar dat stemmetje in uw achterhoofd , geef toe dat er iets aan de hand is en probeer er wat aan te doen.

5. Leer te aanvaarden

Over het verleden valt eindeloos te tobben. Waarom kreeg zij de baan wel en ik niet? Waarom kan ik geen kinderen krijgen? Het is de kunst om het leven te aanvaarden zoals het is. Leren mediteren kan u hierbij helpen. Denk ook eens aan waar u een half jaar geleden over zat te piekeren en of die gebeurtenis al dat getob wel waard was.

Volg een cursus

Volgt u liever een gratis workshop van Thuan-Nhi of één van onze andere specialisten ? Dat kan! Meldt u dan nu aan voor een workshop bij u in de buurt.

Zoek deskundige hulp

Heeft u persoonlijkheidsproblemen en komt u er zelf niet uit ? Indigo helpt. Direct en dichtbij. De huisarts is uw eerste aanspreekpunt. Als het kan, behandelt de huisarts of de praktijkondersteuner ggz u. Mochten zij u niet kunnen helpen, dan wordt u doorverwezen naar bijvoorbeeld een behandelaar van Indigo. U kunt bij ons terecht kortdurende behandelingen en (online) cursussen. 

Persoonlijke behandeling bij u in de buurt
Bij Indigo bestaat een behandeling gemiddeld uit twaalf gesprekken met een hulpverlener. U krijgt inzicht in uw situatie en handvatten waarmee u vervolgens zelf verder kunt. Onze behandelaren helpen u bij uw eigen huisarts of in een gezondheidscentrum bij u in de buurt. Uw behandeling is persoonlijk, afgestemd op u en uw klachten: kortdurend als het kan en langer als het nodig is.

Cursussen & trainingen
Snel weer verder met uw leven? Op advies van uw huisarts of behandelaar kunt u bij Indigo trainingen volgen hoe om te gaan met uw probleem.