"Ik ben onrustig, rusteloos en snel afgeleid"

Aan de slag met AD(H)D

Iedereen kent in zijn leven periodes van onrust. Rondrennen, de aandacht ergens niet bij kunnen houden, niet luisteren. Het hoort niet alleen bij kinderen. Ook volwassenen kunnen problemen ervaren met organisatie en planning, concentratie, hyperactief en impulsief gedrag. Er kan dan sprake zijn van ADHD. Erkenning van het probleem is de eerste stap. Uzelf voor de gek houden, biedt geen oplossing.

Soms is het onrustige gevoel in uw hoofd en lichaam zo heftig dat u ermee aan de slag wil. Bekijk de praktische tips van onze specialisten, volg een gratis cursus of zoek deskundige hulp via de huisarts. De huisarts kan u zelf helpen (vaak zonder dat u een eigen risico betaalt) of verwijzen naar één van onze ADHD- specialisten.

Tips omgaan met onrust

1. Wees uzelf

Pas uw gedrag niet onnodig aan. Even toegeven aan uw onrust kan erg opluchten. Zoek een plek of ruimte waar u uzelf kan zijn of trek u even niets aan van wat anderen vinden.

2. Zorg voor ritme

Structureer uw dag met regelmatige pauzes en eetmomenten. Een ritme waarin u dagelijks rond dezelfde tijd de dingen doet, zorgt voor rust en dus minder chaos.

3. Maak een to-do lijstje, maar overdrijf niet

Overzicht en structuur helpt om je gedachten te ordenen. Plan uw dag van tevoren, schrijf uw afspraken en de dingen die uw wilt doen op. Maar houdt het realistisch en kies iets wat u echt graag wilt afkrijgen. Zo kunt u trots zijn op de taken die u wel hebt gedaan.

4. Vermijd prikkels

Vermijd soms even drukke plaatsen of plekken waar veel mensen uw aandacht vragen.

5. Neem een pauze

Probeer tussentijds te ontspannen,  maak een wandeling of ga sporten. Het opschrijven van uw gedachten voor het slapen gaan, hoort er ook bij.

Volg een cursus tegen onrust

Volgt u liever een gratis workshop van één van onze specialisten? Dat kan! Meld u dan nu aan voor een workshop bij u in de buurt.

Veel van deze cursussen zijn gratis. U kunt denken aan:

  • ontspanningstechieken
  • mindfulness
  • omgaan met stress

Zoek deskundige hulp voor ADHD- klachten

Hulp nodig bij klachten die zelfs een huisarts of specialist niet kan verklaren? Indigo helpt. Direct en dichtbij. Ga eerst naar uw huisarts. Hij/zij is uw eerste aanspreekpunt. Als het kan, behandelt de huisarts of de praktijkondersteuner ggz u. Mochten zij u niet kunnen helpen, dan wordt u doorverwezen naar bijvoorbeeld een behandelaar van Indigo. U kunt bij ons terecht voor kortdurende behandelingen en (online) cursussen. 

Wilt u meer specialistische zorg? Kinderen en jongeren kunnen terecht bij De Jutters en bij Lucertis en volwassenen bij PsyQ.

Behandeling bij Indigo

Bij Indigo bestaat een behandeling uit gemiddeld twaalf gesprekken met een hulpverlener. U krijgt inzicht in uw situatie en handvatten waarmee u vervolgens zelf verder kunt. Onze behandelaren helpen u bij uw eigen huisarts of in een gezondheidscentrum bij u in de buurt. Uw behandeling is persoonlijk, afgestemd op u en uw klachten: kortdurend als het kan en langer als het nodig is.

Behandeling of cursus online aanvullen

Internet vult een behandeling of cursus goed aan. Bij indigo kunt u naast individuele gesprekken ook thuis aan de slag met online huiswerkopdrachten. Deze combinatie van face-to-face en online hulpverlening heet ‘blended hulp'. Hoe het precies werkt? Lees de brochure over ‘blended hulp'.