"Ik ben doodsbang om veel aan te komen."

Aan de slag met eetstoornis

Iedereen vindt zichzelf weleens te dik of te dun. Maar bent u obsessief met eten bezig dan heeft u misschien een eetstoornis.  En dat is ingrijpend! Vooral tijdens de feestdagen, waar eten, drinken en sociale ontmoetingen centraal staan.

Aan de slag met eetproblemen? Bekijk de praktische tips van onze specialisten, volg een gratis cursus of zoek deskundige hulp via de huisarts. De huisarts kan u zelf helpen (vaak zonder dat u een eigen risico betaalt) of verwijzen naar een van onze eetstoornis- specialisten.

Isabelle (22) vertelt over haar eetstoornis, die op de middelbare school begon. Zij was in behandeling bij PsyQ, ons Specialistische zorgmerk. 

 

 

 

De onderstaande signalen en klachten zijn kenmerkend voor een eetstoornis. U:

  • hebt eetbuien
  • voelt u onzeker over uw uiterlijk
  • voelt zich lelijk
  • hebt een obsessie met eten of uw uiterlijk
  • hebt onder- of overgewicht
  • hebt concentratieproblemen
  • voelt u eenzaam
  • bent depressief
  • hebt lichamelijke klachten
  • hebt schuld- en schaamtegevoelens

Tips tegen een eetstoornis

Wij geven u graag 6 tips hoe om te gaan met een eetstoornis 

1. Neem uzelf en uw eetstoornis serieus

Het belangrijkste is dat u zichzelf serieus neemt en toegeeft dat u een probleem heeft. Dat is de eerste stap op weg naar een gezonde leefstijl.

2. Blijf in gesprek

Probeer over uw probleem te praten met mensen in uw omgeving, bijvoorbeeld met familie of vrienden. Besef dat u niet alleen bent en zoek contact met lotgenoten, bijvoorbeeld via een patiëntenvereniging.  

3. Zoek informatie

Zoek meer informatie over eetstoornissen op het internet of in de bibliotheek. Hoe meer u weet over de gevolgen van een eetstoornis, hoe meer motieven u hebt om iets aan uw eetprobleem te doen.

4. Schrijf het op

Houd een eetdagboek bij. Schrijf daarin precies op wanneer u wat hebt gegeten. Schrijf ook op welke gevoelens en gedachten u daarbij had. Zo krijgt u meer inzicht in uw eetgedrag.

5. Ritme en regelmaat

Structureer uw dag met regelmatige pauzes en eetmomenten. Een ritme waarin u dagelijks rond dezelfde tijd eet zorgt voor rust.

6. Ontspanning

Probeer te ontspannen, maak een wandeling of ga sporten.

Volg een cursus

Wij geven diverse gratis workshops en trainingen die u misschien kunnen helpen. Zoek een  cursus bij u in de buurt.

Zoek deskundige hulp

Soms is er meer hulp nodig dan deze tips. Neem dan contact op met huisarts. Hij kan u zelf helpen of verwijzen naar een van onze specialisten. Specialistische zorg op het gebied van eetstoornissen kunt u ook krijgen bij PsyQ. Kinderen kunnen worden doorverwezen naar De Jutters of Lucertis.

Persoonlijke behandeling bij u in de buurt
Bij Indigo bestaat een behandeling uit gemiddeld twaalf gesprekken met een hulpverlener. U krijgt inzicht in uw situatie en handvatten waarmee u vervolgens zelf verder kunt. Onze behandelaars helpen u bij uw eigen huisarts of in een gezondheidscentrum bij u in de buurt. Uw behandeling is persoonlijk, afgestemd op u en uw klachten: kortdurend als het kan en langer als het nodig is.

Cursussen & trainingen
Pak snel de draad van het dagelijkse leven weer op. Op advies van uw huisarts of behandelaar kunt u bij Indigo trainingen volgen hoe om te gaan met eetproblemen.

Behandeling of cursus online aanvullen
Internet vult een behandeling of cursus goed aan. Bij indigo kunt u naast individuele gesprekken ook thuis aan de slag met online huiswerkopdrachten. Deze combinatie van face-to-face en online hulpverlening heet ‘blended hulp'. Hoe het precies werkt? Lees de brochure over ‘blended hulp'.