"Ik ben doodsbang om veel aan te komen."

Aan de slag met eetstoornis

200x200-Indigo-helpt-bij-eetproblemen.png

Iedereen vindt zichzelf weleens te dik of te dun. Maar ben je obsessief met eten bezig, dan heb je misschien een eetstoornis.  En dat is ingrijpend! Vooral tijdens de feestdagen, waar eten, drinken en sociale ontmoetingen centraal staan.

Aan de slag met eetproblemen? Bekijk de praktische tips van onze specialisten, volg een gratis cursus of zoek deskundige hulp via de huisarts. De huisarts kan je helpen (vaak zonder dat je een eigen risico betaalt) of verwijzen naar een van onze eetstoornis-specialisten.

Isabelle (22) vertelt over haar eetstoornis, die op de middelbare school begon. Zij was in behandeling bij PsyQ, ons specialistische zorgmerk. 

 

 

 

De onderstaande signalen en klachten zijn kenmerkend voor een eetstoornis.
Jij

  • hebt eetbuien
  • voelt je onzeker over jouw uiterlijk
  • voelt je lelijk
  • hebt een obsessie met eten of je uiterlijk
  • hebt onder- of overgewicht
  • hebt concentratieproblemen
  • voelt je eenzaam
  • bent depressief
  • hebt lichamelijke klachten
  • hebt schuld- en schaamtegevoelens

Tips tegen een eetstoornis

Wij geven je graag 6 tips hoe om te gaan met een eetstoornis 

1. Neem jezelf en jouw eetstoornis serieus

Het belangrijkste is dat jij jezelf serieus neemt en toegeeft dat je een probleem hebt. Dat is de eerste stap op weg naar een gezonde leefstijl.

2. Blijf in gesprek

Probeer over jouw probleem te praten met mensen in je omgeving, bijvoorbeeld met familie of vrienden. Besef dat je niet de enige bent en zoek contact met lotgenoten, bijvoorbeeld via een patiëntenvereniging.  

3. Zoek informatie

Zoek meer informatie over eetstoornissen op het internet of in de bibliotheek. Hoe meer je weet over de gevolgen van een eetstoornis, hoe meer motieven je hebt om iets aan jouw eetprobleem te doen.

4. Schrijf het op

Houd een eetdagboek bij. Schrijf daarin precies op wanneer je wat hebt gegeten. Schrijf ook op welke gevoelens en gedachten je daarbij had. Zo krijg je meer inzicht in jouw eetgedrag.

5. Ritme en regelmaat

Structureer de dag met regelmatige pauzes en eetmomenten. Een ritme waarin je dagelijks rond dezelfde tijd eet zorgt voor rust.

6. Ontspanning

Probeer te ontspannen, maak een wandeling of ga sporten.

Volg een cursus

Wij geven diverse gratis workshops en trainingen die je misschien kunnen helpen. Zoek een cursus bij je in de buurt.

Zoek deskundige hulp

Soms is er meer hulp nodig dan deze tips. Neem dan contact op met huisarts. Hij kan je helpen of verwijzen naar een van onze specialisten. Specialistische zorg op het gebied van eetstoornissen krijg je bij PsyQ. Kinderen worden doorverwezen naar Youz.

Persoonlijke behandeling bij jou in de buurt

Bij Indigo bestaat een behandeling uit gemiddeld twaalf gesprekken met een hulpverlener. Je krijgt inzicht in je situatie en handvatten waarmee je vervolgens zelf verder kunt. Onze behandelaren helpen je in de praktijk bij je eigen huisarts of in een gezondheidscentrum bij jou in de buurt. De behandeling is persoonlijk, afgestemd op jou en je klachten: kortdurend als het kan en langer als het nodig is.

Cursussen & trainingen

Pak snel de draad van het dagelijkse leven weer op. Op advies van je huisarts of behandelaar kun je bij Indigo trainingen volgen hoe om te gaan met eetproblemen.

Online aanvulling op je behandeling of cursus

Internet vult een behandeling of cursus goed aan. Bij Indigo kun je naast individuele gesprekken ook thuis aan de slag met online huiswerkopdrachten. Deze combinatie van face-to-face en online hulpverlening heet ‘blended hulp'. Hoe het precies werkt? Lees de brochure over ‘blended hulp'.